Varen

Uren bij weer en wind aan de reling staan, turen in de verte, het trillen en bewegen en de geluiden van een schip, kijken naar de hekgolf en toekijken bij aan- en afmeren…
Ik kon er niet genoeg van krijgen!

Klik op de foto’s voor een grote weergave!

Lang geleden

Toen ik bezig was met mijn studie- en beroepskeuze heb ik serieus getwijfeld tussen de Zeevaartschool en de Academie voor Fysiotherapie. De vele bezoekjes aan boord, de kustreizen en de reis van 5,5 week in een zomervakantie hadden mijn belangstelling voor de scheepvaart aangewakkerd. Maar… toen waren er nog maar heel weinig vrouwen bij de Koopvaardij. Ik koos uiteindelijk toch voor fysiotherapie en daar heb ik geen spijt van gehad.
Maar toch… het varen zit wel in mijn bloed.

Hurtigrute

De Hurtigrute (Sneldienst) is 130 jaar geleden ontstaan als post-, vracht en passagiersverbinding tussen kleine plaatsjes en steden aan de kust van Noorwegen, omdat deze over land vaak heel slecht te bereiken waren (en soms nog zijn). Door deze verbinding deed post i.p.v. 5 maanden er nu ineens slechts een aantal dagen over!
In de wat grotere plaatsen ligt het schip een aantal uren en kan je dus ‘de wal op’, in andere plaatsen is het soms letterlijk de post afgeven en weer weg! Elke dag vertrekt er een schip vanaf Bergen en elke haven wordt tweemaal per 24 uur (dus ook ’s nachts) aangelopen: door een noordgaand en door een zuidgaand schip. Behalve de toeristen, zijn er ook ‘gewone’ reizigers die de schepen als transport gebruiken om van de ene naar de andere haven te komen.

ms Kong Olav

Nadat mijn vader was overleden maakten mijn moeder en ik tweemaal de reis Bergen-Kirkenes-Bergen met de ms Kong Olav. We kozen deze reis vanwege de liefde voor Noorwegen en uiteraard het varen, 12 dagen op een schip!
Wat hebben we genoten! Urenlang keken we naar de prachtige omgeving en genoten we van het varen, het aanleggen, laden en lossen. Deze reizen waren in september, dus met lange dagen en meestal mooi weer.

Toen mijn moeder was overleden besloten we de reis nog eens te maken, maar dan in de winter voor sneeuw en het Noorderlicht! We boekten twee jaar van te voren, want deze reizen zijn zeer geliefd!

ms Polarlys

De kleine schepen zijn vrijwel allemaal vervangen door grotere, moderne schepen, maar ze zijn klein genoeg om alle havens en haventjes aan te doen.

Onze reis werd beïnvloed door stormen en orkanen.
Eerst verviel het traject Bergen-Trondheim omdat het te slecht weer was. We vlogen dus wel naar Bergen, verbleven een nacht in een hotel, en daarna werd de hele groep met 4 verschillende vluchten naar Trondheim vervoerd, waar we dan eindelijk aan boord konden.

Later ontwikkelde zich een orkaan, waardoor we een aantal havens oversloegen en snel naar het noorden voeren, terwijl de orkaan net ten zuiden van ons aan land kwam. Uiteindelijk kregen we schitterend weer, een prachtige Noorderlicht-belevenis en onvoorstelbaar veel mooie vergezichten.

Heimwee

Het was voor mij een geweldige ervaring om weer te varen en ik heb van elk moment genoten. ‘Gelukkig’ was er bij thuiskomst ineens weer van alles aan de hand, zodat ik geen tijd kreeg om heimwee te voelen. Maar die heimwee is er nog wel. Af en toe voel ik mijn bed bewegen of ik mis de continue geluiden…

En soms denk ik: had ik dan misschien toch moeten gaan varen? Wat zou mijn leven er dan anders hebben uitgezien…

Toevallig kwam deze foto deze dagen voorbij op LinkedIn i.v.m. een onderzoek
over vrouwen in de Maritieme wereld vroeger en nu!

Dit had een foto van mij kunnen zijn, als ik een andere keuze had gemaakt!
(De stuurvrouw op de foto is Tineke Biemond.
Bron: Maritiem Museum, Irene Jacobs).)

In ieder geval begrijp ik mijn vaders liefde voor zijn beroep heel goed.
En ook mijn moeders wens om regelmatig mee te varen!

Lees hier bladzijde van de Lloyd Mail van februari 2024.

Scroll naar boven